مرگ و میر‌های ناشی از آلودگی هوا چندین برابر مرگ و میر‌های ناشی از کرونا است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بر لزوم مدیریت آلودگی هوا تأکید کرد و گفت: هر ساله حدود 7 میلیون مرگ زودرس به دلیل آلودگی داریم و امروز در سراسر جهان به ویروس کرونا آلوده شده است. یک و نیم میلیون. “او درگذشت.

بر اساس گزارشی در مجله دوستدار زیست محیط ، روز گذشته حسین شهیدزاده در رویداد Climaton 2020 در تهران با بیان اینکه یکی از پنج ستون آن بهبود کیفیت هوای تهران است اظهار داشت: اگر شرایط زندگی در شهرهای تهران بدون تغییر بماند ، تغییر سریع آب و هوا را خواهیم دید. علاوه بر این ، خواهیم دید که مشکلات موجود و گسترش مشکلات در حال تشدید است و افزایش درجه حرارت این شهر از پیامدهای دهه ها و دهه های آینده است.

وی درباره دلایل اصلی تسریع در تغییرات آب و هوایی در تهران توضیح داد: افزایش استفاده از سوخت های فسیلی و افزایش گازهای گلخانه ای ؛ تبدیل فضای سبز و باغ های اطراف و درون شهر به فضاهای صنعتی ، مسکونی و اداری و مقدار زیادی زباله های دفن شده در زمین. افزایش تولید متان یکی از عوامل تسریع در تغییر اقلیم در تهران است.

شهیدزاده در مورد راهکارهای کاهش نرخ تغییرات آب و هوایی در تهران گفت: محدود کردن تغییرات کاربری اراضی ، جلوگیری از توسعه شهری ، افزایش پوشش گیاهی ، اجرای جدی برنامه های حمل و نقل برای کاهش و کنترل آلودگی هوا ، توسعه حمل و نقل عمومی ، به ویژه مترو و جایگزینی وسایل نقلیه تمیز. آلوده نکردن وسایل نقلیه راه حل کاهش تغییرات سریع آب و هوا در تهران است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین درباره رابطه تغییر اقلیم و آلودگی هوا تصریح کرد: سوخت های فسیلی گاز CO و CO2 تولید می کنند ، اولی باعث آلودگی هوا می شود و دومی باعث گرم شدن کره زمین و گرم شدن هوا می شود که به نوبه خود منجر به افزایش بیشتر ازن تولید می شود. بیشتر آنها هوا هستند علاوه بر این ، تولید این گازها باعث آتش سوزی در جنگل نیز شده است. آخرین نمونه در استرالیا رخ داده و باعث آلودگی زیاد هوا شده است.

شهیدزاده در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد که تاکنون ویروس کرونا که به مدت یک سال کل دنیا را آلوده کرده است ، کمتر از 1.5 میلیون فوت بوده است و سالانه حدود 7 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل عفونت زودرس می میرند. وی گفت: ضرر اقتصادی ناشی از آلودگی هوا در جهان نزدیک به 5 تریلیون دلار آمریکا است.

وی همچنین در مورد وضعیت تهران و ایران در آلودگی هوا ناشی از آلاینده های ذره ای زیر 2.5 میکرون در کلانشهرها و کشورها گفت: از این نظر در رتبه بندی 2019 ، ایران در رتبه 27 جهان و تهران قرار گرفت در 24 امین منطقه شهری. دهلی در هند و داکا در بنگلادش به ترتیب اولین و دومین پایتخت آلوده جهان هستند.

شهیدزاده ادامه داد: اگر به تقویم کیفیت هوای پایتخت نگاه کنید ، روند غلظت آلاینده ها در تهران رو به کاهش بوده است ، اگر شش ماه اول امسال را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کنیم ، کیفیت هوا در نیمه اول امسال بهتر شده است. بهار ما خصوصاً امسال سالم تر است. البته این پاییز نسبت به سال گذشته سنگین تر است. پاییز گذشته به دلیل افزایش بارندگی هوا بهتر بود اما در کل آوریل امسال پاک ترین و خشک ترین ماه در تهران بود. هشت ماه آلوده ترین ماه در تهران است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه در مورد منابع اصلی آلودگی هوای تهران گفت: منابع اصلی آلودگی در تهران وسایل نقلیه سیار شامل خودروهای سواری ، دیزلی و موتورسیکلت است که این وسایل نقلیه 61٪ ذرات معلق و 83٪ آلاینده های گازی تولید می کنند. . صنعت ، نیروگاه ها و پالایشگاه ها نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

طبق گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه حدود 35٪ از آلاینده های اصلی هوای تهران را گازوئیل تشکیل می دهند ، گفت: 7٪ از خودروهای سبک تهران و 38٪ از کل آلاینده های تولیدی خودروهای سبک این آمار جاده را به ما نشان می دهد و به ما می گوید ابتدا باید از کدام اتومبیل استفاده شود. نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که علی رغم وجود قوانینی در این زمینه ، متأسفانه اجرای این قوانین با مشکلاتی روبرو است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *