سهم موتورسیکلت ها در تولید آلایندگی گازی در حدود ۲۱ درصد و در تولید ذرات معلق ۱۰ درصد است

وضعیت موتورسیکلت های تهران به یک داستان پیگیری غیرقابل تصور تبدیل شده است. حدود 3 میلیون موتورسیکلت تقریباً بلامانع ، ممنوع یا تحت نظارت هستند و آلودگی زیادی به هوای تهران تزریق می کنند.

طبق مجله دوستدار محیط زست ، کارشناسان معتقدند که سهم بالای موتورسیکلت ها در شیوع آلودگی هوای تهران نیاز به ایده اولیه این 3 میلیون آلاینده دارد که اساساً بخار ساز هستند. من هستم. با این حال ، تقریباً هر برنامه ای برای بهبود وضعیت این وسیله نقلیه راهی برای برنده شدن بسیاری از افراد است ، یا ناموفق یا ناموفق.

کارشناسان تخمین می زنند که حدود 3.5 میلیون موتورسیکلت در تهران در گردش باشد و حدود 95 درصد موتورسیکلت های پایتخت بخار ساز هستند. در همین حال ، مطالعات نشان می دهد موتورسیکلت های بخار ساز طبق معیارهای آلایندگی یورو 2 معادل حداقل پنج خودرو هستند. به عبارت دیگر ، طبق فهرست انتشارات تهران ، موتورسیکلت ها حدود 21٪ از تولید آلودگی گاز و 10٪ از تولید ذرات معلق را تشکیل می دهند.

این میزان آلودگی موتورسیکلت به عنوان یکی از مدیران آلودگی هوای پایتخت در سال های اخیر توسط شهر تهران با پیشنهادات و راه حل های مختلف امتحان شده است که برخی از آنها در سطح ایده ها و کارهای مقدماتی باقی مانده است. برخی از راه حل ها پیچ خورده است. نوسانات قیمت و ارز در حالت سکون است. با این حال ، مشاور سرمایه گذاری اقتصادی اداره حمل و نقل شهرداری تهران معتقد است که با عزم راسخ و اراده قوی می توان نسخه موتورسیکلت کاربراتور را در مدت زمان مشخصی چرخاند.

تعمیر ، تعویض و نوسازی نیست

مهدی همتی مقدم در مصاحبه با یک مجله سازگار با محیط زیست ، برنامه هایی را برای بهبود وضعیت موتورسیکلت ها در پایتخت توضیح داد و شهر تهران موتورهای الکتریکی تبدیل ، مدرنیزه و توسعه یافته برای حل مشکل موتورهای کاربراتوری را ارائه داد. او گفت که سه سناریو را اتخاذ کرده است. گیبس: در ابتدا “طرح تبدیل” در دستور کار قرار گرفت و طبق این طرح ، موتورهای کاربراتوری در اختیار واحد تولید موتور قرار می گیرند و این موتورهای کاربراتور با تزریق موتور با قیمت پایین حدود 2 میلیون تومان تعمیر می شوند. .. آنها اصلاح کردند و حتی ده ها موتورسیکلت کاربراتوری برای انجام این مهم به تولیدکنندگان و واحدهای تعمیراتی تحویل داده شدند ، اما در واقعیت اتفاق دیگری افتاد.

او اضافه می کند: “به دلیل کمبود اسناد مالکیت ، عدم اطمینان مالک ، مسائل لجستیکی و عملیاتی و مسائل مربوط به تبدیل موتور کاربراتور به انژکتور ، این راه حل از دستور کار حذف شده است. ما به طرح “تعمیر” رسیدیم. در ابتدا مهم این بود که همه کارها به سرعت و به درستی انجام شود ، اما با هزینه های گران قیمت ، دارندگان موتور سیکلت کاربراتور برای خرید یک موتورسیکلت انژکتوری که پس از افتادن موتور آلودگی آن بسیار کمتر است ، خریداری می کنند. تصمیم گرفته شد وام بدهیم.

در مواجهه با افزایش قیمت ها ، موتورهای کاربراتور مدرن شده اند

نیاز به نوسازی 40،000 و 30 میلیون موتور

سازمان طرح تجارت امید و ورود وجوه نوسازی

وقتی همتی مقدم راه حل دوم را برای حل مشکل موتورسیکلت های کاربراتوری در تهران توضیح داد ، به مشکل “نوسازی” اشاره کرد و گفت: در طرح نوسازی موتور ، در مرحله اول کاربراتور با انژکتور جایگزین شد. ما طرحی را برای نوسازی 40000 موتور در نظر گرفتیم. بزرگترین مشکل برای حل مشکل تأمین منابع مالی است. ما از تبصره 18 بودجه جمع آوری کرده ایم و در این زمینه موفقیت کسب کرده ایم. پس از مشاوره با صندوق سرمایه گذاری امید ، توافق کردیم که 8.5 میلیون تومان برای نوسازی هر کاربراتور قرض کنیم موتورسیکلت. الحسنه باید به صاحبش پول بدهد.

وی در ادامه گفت: ما حتی با تولیدکنندگان و فروشندگان به توافق رسیدیم که برای خرید اقساطی موتورسیکلت های انژکتوری سوخت اقساطی را از مالک دریافت کنیم. از سال گذشته قیمت موتورسیکلت های انژکتوری سوخت حدود 12 میلیون تومان است که برای دارندگان موتورسیکلت بسیار جذاب است. و می تواند موتور آلودگی خود را با کمترین قیمت نوسازی کند.

وی افزود: قیمت موتورسیکلت تزریق سوخت 12 میلیون تومان است كه با مشورت مالك ، تسهیلات قرض الحسنه تومان با 8/5 میلیون مورد نوسازی شد كه وی پس از اخذ گواهی ابطال آن را به تاسیسات منتقل كرد. بقیه پول حساب مالک نیز به حساب مالک منتقل می شود. علاوه بر این ، حدود 3 تا 4 میلیون تومان نیز به صورت اقساطی پرداخت می شود.این روش برای تحویل موتورهای جدید انژکتوری بسیار خوب و جذاب است.

همتی مقدم اظهار داشت: 40 هزار موتور کاربراتور تعیین شده در این طرح به 340 میلیارد تومان برای نوسازی نیاز دارند ، برنامه و بودجه تبصره 18 به 113 میلیارد تومان و صندوق سرمایه گذاری امید 227 میلیارد تومان نیاز دارد. وی گفت: از طریق این دو روش ، در مرحله اول ، صندوق سرمایه گذاری نیز از تبصره 18 مبلغ 26.5 میلیارد تومان و 52 میلیارد تومان تأمین شد ، اما این صندوق در حالی محقق شد كه شاهد نرخ ارز و افزایش قیمت بودیم. “ما وارد بازار شدیم ، به طوری که یک موتورسیکلت 12 میلیونی ناگهان به حدود 2 تا 30 میلیون تومان رسید.

وی افزود: این افزایش قیمت همه صنایع را تحت تأثیر قرار می دهد ، بنابراین تا سال گذشته قیمت صفحه ضایعات موتور کاربراتور 350 هزار تومان بود و خود موتور فرسوده نیز 1 میلیون تومان ارزش داشت اما هم اکنون ارزش همان موتورسیکلت دست دوم 5 تا 6 میلیون تومان. “خریداری و فروخته شده است. بنابراین ، روش نوسازی بسیار گیج کننده است. مالک ماشین دیگر با خرید وام 30 میلیون موتور سوار با وام 8.5 میلیون تومانی سودآور نیست. بنابراین انگیزه مالک برای نوسازی روز به روز کم کنید. .

دو شرط برای حل مسئله نوسازی موتور کاربراتور

محلول موتور در سیم پیچ گران

اجرای طرح “Exchange” برای میانبرهای برق

همتی مقدم ادامه داد: با این وجود برای حل این مشکل دو راه حل در نظر گرفتیم بنابراین از مسئولان مربوطه درخواست کردیم شرایط گواهی سقط را لغو کنند اما در تهران با کنترل کارت سوخت می توانیم موتور را کنترل کنیم. بگذارید کنترل کنیم تا آنها در شرکتهای اکسپرس اتومبیل با ترافیک سنگین و آلودگی بیشتر فعالیت نکنند و همچنین برای افزایش کار بازسازی و مشکلات مالکان ، سقف تسهیلات از 8.5 میلیون تومان به حدود 20 میلیون تومان نیاز داریم. موتور کاربراتور موتوری باید با جایگزینی موتور انژکتوری که در حال مشاوره آن هستیم حل شود.

مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاون دفتر حمل و نقل تهران با اشاره به اینکه همزمان با این طرح موضوع استفاده از موتورهای الکتریکی را نیز در دستور کار قرار دادیم ، افزود: سال گذشته تهران و شرکت پست به تفاهم نامه چهار طرفه رسیدند. به گفته معاون وزارت علوم و یک شرکت دانش بنیان در رابطه با تولید و استفاده از موتورهای الکتریکی ، شهر تهران به دانش بنیان دستور داد تا موتورهای الکتریکی را برای شرکت های پستی با ضربه موتور طولانی تحت نظارت معاون وزارت علوم تولید کند. این شرکت حتی از آن برای تضمین بازپرداخت وام استفاده می کند. در مرحله اول تصمیم به ساخت 3000 موتور الکتریکی گرفته شد.

به گفته وی ، از آنجا که عملکرد این موتورهای داخلی باید توسط متخصصان اندازه گیری شود ، تصمیم گرفته شد تا در مرحله اول فقط 50 موتور ساخته شود تا مزایا و معایب آن مشخص شود و چشم انداز تولید بیشتر بررسی شود.

وی با تأکید بر اینکه این موتورها قرار است در ناوگان پستی مورد استفاده قرار گیرند ، معمولاً حجم ترافیک روزانه 50 کیلومتر و حداکثر حجم تردد موتور ناوگان در حدود 120 کیلومتر است ، وی تصریح کرد: حجم ترافیک موتورهای پستی بسیار زیاد است ، بنابراین لازم است ما شتاب ، سرعت ، کنترل ، شرایط جاده سرازیری و … را آزمایش کردیم ، اما پس از مدتی ، سازنده ای که به توافق رسید اعلام کرد که نمی تواند این موتورها را تولید کند ، بنابراین مجبور شدیم با سایر شرکت های تولیدی مذاکره کنیم.

همتی مقدم با تأکید بر اینکه موتور ایرانی که سال گذشته 18 میلیون تومان قیمت داشت اکنون به حداقل 36 میلیون تومان رسیده است ، افزود: مشکل اصلی گران بودن موتور باتری است که برنامه حل این مشکل اجرای “تعویض” در هند است. طرح. ما یک دستور کار تنظیم کردیم تا طبق این طرح ، ایستگاه های مختلف شارژ باتری مانند پمپ بنزین ها را در سطح شهر نصب کنیم تا افراد فرصت بیشتری برای استفاده از جایگاه های شارژ داشته باشند.

همتی ادامه داد: از آنجا که شارژ باتری موتور 50 دقیقه تا 6 ساعت طول می کشد ، در این طرح قصد داریم باتری شارژ شده را در اختیار صاحب موتور قرار دهیم تا راننده موتور (در صورت وجود) بتواند آن را تعویض کند. ما به جای شارژ باتری ، در حال بررسی مسائل حقوقی و جذابیت مالی برای سرمایه گذاران هستیم.

وی با تأکید بر اینکه همه برنامه های حل مشکل موتورسیکلت های کاربراتوری باید ظرف چهار سال حل شود ، تأکید کرد: برای حل یک مشکل اساسی به نام موتور کاربراتور در تهران ، پشتیبانی و مشارکت کلیه تجهیزات کاهش دهنده آلودگی مورد نیاز است. ما بسیار شلوغ هستیم و می بینید که دولت شهر تهران اقدامات موثری را برای حل این مشکل انجام داده است ، اما این تنها نمی تواند ادامه یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *