جلوگیری از بروز مجدد حادثه «مرنجاب» از طریق آموزش گردشگران
به دنبال انتشار عکس ها و فیلم های تعقیب و گریز یک حیوان وحشی توسط وسایل نقلیه آفرود در منطقه توریستی مرنجاب که منجر به مرگ این حیوان شد ، واکنش ها و انتقادات شدیدی در این زمینه صورت گرفت. یک کارشناس ارشد تنوع زیستی گفت: برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده ، لازم است سازمان ها و مقامات مسئول از جمله آژانس حفاظت از محیط زیست و فدراسیون اتومبیل مکان هایی را برای وسایل نقلیه آفرود تعیین و آموزش تعریف کنند. ”
سید مهدی نبییان در گفت و گو با مجله دوست دار محیط زیست، با بیان اینکه حادثهای که در مرنجاب رخ داد براثر ناآگاهی افرادی بود که کل وحشی را دنبال میکردند، گفت: بهنظر میرسد این افراد قصد کشتن این حیوان را نداشتند و این حادثه به دلیل نبود آموزش و ناآگاهی این افراد رخ داد که در نهایت منجربه مرگ «کَل» نیز شد. از این رو برگزاری دورههای آموزشی برای فعالان حوزه آفرود ضرورت دارد و فدراسیون اتومبیلرانی نیز باید الزاماتی را برای افرادی که میخواهند دورههای آفرود را برگزار کنند، ایجاد کند تا حتما دورههای آموزشی را بگذرانند.
وی با اشاره به چگونگی تلف شدن «کَل» درپی تعقیب و گریز گفت: یکی از دلایلی که انسان نسبت به سایر جانداران پیشرفت کرده است، قدرت او در دویدن مسافتهای طولانی بود چراکه بدن انسان از پوشش موی زیادی برخوردار نیست و تعرق زیادی میکند. از این رو این عوامل باعث میشود که انسان بتواند برخلاف سایر جانداران مسافتهای طولانی را بدود.
این پژوهشگر حیات وحش ادامه داد: در گذشته یکی از شیوههای شکار حیوانات توسط انسانها به همین صورت بود و انسان با دویدن مداوم بهدنبال حیوان پس از مدتی آن را از پا درمیآورد چراکه حیوانات پس از مدتی دویدن بهدلیل پوشش پشم و مویی که دارند دمای بدن و تعداد ضربات قلبشان افزایش پیدا میکند که منجر به نارسایی در تنفس، ایست قلبی و در نهایت مرگ میشود بنابراین تعقیب هرگونه جانوری بهصورت مداوم پس از مدتی مرگ آن را به دنبال دارد و اگر بتوان این موضوع را به مردم محلی، گردشگران و افراد فعال در حوزه آفرود آموزش داد و در این زمینه اطلاعرسانی کرد مطمئنا با بسیاری از این حوادث روبهرو نخواهیم شد.
نبییان ضمن انتقاد از جرمانگاری برخی حوادث که بر اثر ناآگاهی افراد رخ میدهد، گفت: حادثهای که در مرنجاب رخ داد براثر ناآگاهی افرادی بود که «کَل» را دنبال میکردند همانطور که مصرف تخم لاکپشتها در جزیره قشم نیز از سر ناآگاهی جوامع محلی بود بنابراین برای حل چنین معضلاتی باید به سمت گفتمان منطقی برای پیدا کردن راه حل درست و پای کار آوردن متولیان و فعالان حوزه محیط زیست به سمت بهبود شرایط پیش برویم وگرنه خشم و خشونت و فحاشی در فضای مجازی تنها باعث احساسی شدن فضا می شود و در نتیجه گرهای که میتوان با دست باز کرد،کورتر می شود و انجام فعالیت فرهنگی در این حوزه را دشوارتر میکند.
وی ادامه داد: با چنین رفتارهایی باعث میشویم که مسئولان و متولیان نیز یا خود را کنار بکشند یا در محور موجسازی فضای مجازی موضعگیری کنند که این خود باعث میشود که به سمت اخذ تصمیمات منطقی نروند و بهجای آن تنها برای آرام کردن جو اعلام کنند که هرگونه فعالیت آفرود در مرنجاب ممنوع است.
به گفته این کارشناس ارشد تنوع زیستی، در کشور تعداد زیادی علاقهمند و خودروهای مخصوص فعالیتهای آفرود داریم اما در همه جای دنیا مناطقی را برای چنین فعالیتهایی در نظر میگیرند، مسابقه برگزار میکنند و گردشگر داخلی و خارجی نیز جذب میکنند درحالی که ما چنین زیرساختهایی را پیشبینی نکردهایم و این بی سر و سامانی باعث میشود شاهد چنین حوادثی مانند تلف شدن کل در مرنجاب و تخریب پوشش گیاهی، جانوری و زیستگاهها باشیم. از این رو لازم است که فدراسیون اتومبیلرانی به این مساله ورود کند و با کمک سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مناطقی را برای فعالیتهای آفرود در نظر بگیرند و و تعاریفی برای آن ارائه دهند.
نبییان با تأکید بر اینکه هر نوع گردشگری به طور حتم بخشی از تخریب را به همراه دارد ، اظهار داشت: در تمام کشورهایی که امکان فعالیت های خارج از جاده وجود دارد ، مناطقی برای این منظور شناسایی می شوند و از این طریق درآمدزایی نیز دارند. ما باید برای ایجاد شغل و معاشرت جوامع محلی از فعالیت های خارج از جاده بهترین استفاده را ببریم ، زیرا فعالیت های خارج از جاده و سافاری نیز یکی از شاخه های گردشگری است. بنابراین من فکر می کنم که به جای انکار و رد و فحش و استفاده از کلمات تحریک آمیز ، باید به سمت گفتگو ، آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه حرکت کنیم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.